Vad är ryggskott?

Ryggskott (akut lumbago) är en vanlig form av intensiv ryggsmärta, ofta i ländryggen. Det kännetecknas av en skarp smärta i ryggmusklerna som kan göra det svårt att röra sig normalt. Ryggskott kan uppstå plötsligt, till exempel efter att du har lyft något tungt, böjt dig felaktigt eller genomfört en oväntad rörelse. Det kan även komma smygande över tid, och då är det ofta svårare att härleda vad smärtan beror på.

Ryggskott i sig är ingen sjukdom/medicinsk diagnos, utan snarare ett symtom på olika skador. För att hindra dig från att röra dig mer och förvärra skadan, signalerar nervsystemet till musklerna att en skada har uppstått. Musklerna börjar då krampa och låser sig, vilket ger både smärta och minskad rörlighet. Även om ryggskott kan vara smärtsamt och begränsande så läker det vanligtvis ut med tiden och lämplig behandling.

Egenvård vid ryggskott

När man drabbas av ryggskott finns det flera egenvårdsåtgärder som kan bidra till att lindra smärtan och påskynda läkningsprocessen. Att applicera kyla på området kan kännas bedövande samt minska inflammationen och svullnaden. Att använda enkla smärtstillande medel som receptfria värktabletter kan också vara effektivt för att lindra smärtan.

Det är viktigt att lyssna på kroppen och inte utsätta ryggen för stora påfrestningar och ytterligare smärta om det går att undvika. Det är vanligt att vara helt sängliggande den första dagen eller dagarna, därefter bör du försiktigt börja röra dig på de sätt du kan.

Den akuta fasen

Den akuta fasen av ryggskott är den initiala perioden när smärtan och obehaget i ryggen är som mest intensivt. Det är vanligtvis under de första dagarna eller upp till en vecka efter att ryggskottet har uppstått. Under denna fas kan smärtan vara skarp, plötslig och svår att hantera. Du har troligtvis väldigt svårt att röra dig, musklerna känn spända och det är svårt att hitta en bekväm ställning att stå, sitta eller ligga i. En eller två dagars vila i den akuta fasen behövas. Därefter att det viktigt att komma upp och röra på sig så mycket kroppen tillåter

Fortsatt rehabilitering

När den akuta fasen av ryggskottet har passerat är det viktigt att fokusera på rehabilitering och förebyggande åtgärder för att undvika återfall och främja full återhämtning. En naprapat kan utforma ett individuellt anpassat träningsprogram för att stärka ryggmusklerna, förbättra flexibiliteten och motverka framtida smärtor. Du kan också få råd om korrekt kroppshållning och ergonomi både i arbetslivet och vardagslivet för att minska risken för framtida ryggbesvär.

Hur lång tid ska gå innan jag söker vård?

Hur länge kan man gå med ryggskott utan att söka hjälp? Det finns ingen exakt tidsram som definierar när man bör söka vård för ryggskott eftersom varje situation och skada skiljer sig åt. Men generellt gäller att om du upplever ryggskott och smärtan inte förbättras inom några dagar så bör du söka hjälp

Professionell behandling hos en naprapat

När du söker hjälp hos Naprapatklinik 018 får du en professionell bedömning och behandling som hjälper dig slippa svår och långvarig smärta. Våra kunniga naprapater genomför en noggrann undersökning, identifierar underliggande orsaker till ditt ryggskott och ger dig rätt behandling och rådgivning för att lätta smärtan och förebygga framtida problem. Naprapaten säkerställer också att smärtan inte beror på exempelvis diskbråck eller sjukdom som i stället kräver sjukhusvård

En vanlig behandlingsmetod mot ryggskott är manipulation. I många fall lättar en stor del av smärtan direkt under behandlingen, vilket gör att du alltså mår mycket bättre redan när du lämnar kliniken

Tveka inte att kontakta oss för konsultation eller tidsbokning.