Symptom på och orsaker till ischias

Ischias är en vanlig smärta som många upplever någon gång i livet. Det handlar om skarp smärta som sträcker sig längs ischiasnerven, som med sina förgreningar är den största nerven i kroppen. Ischias kan innebära mycket smärta och påverka vardagen negativt. Det är viktigt att förstå symptomen och orsakerna för att kunna hantera och behandla tillståndet på bästa sätt.

Ischiasnerven orsakar smärta

Ischiasnerven sträcker sig från ländryggen genom bäckenet ned i benen och fötterna. När nerven blir irriterad eller inflammerad kan den orsaka intensiv smärta längs dess bana. Ischiassmärta orsakas ofta av diskbråck som pressas mot nerven, men inte alltid. Symptomen på ischias inkluderar smärta som sträcker sig från ländryggen ner i skinkan, benet och ibland även foten. Du kan också känna domningar, stickningar och muskelsvaghet.

Själva ischiassmärtan i sig är obehaglig men inte farlig, men det kan orsaka felbelastningar och andra skador om du går länge med din smärta. Undantaget är om du även får svårt att kontrollera tarm och blåsa i samband med ischias och diskbråck, då bör du uppsöka akutvård.

Falsk ischias

Smärtan kategoriseras ofta i ”äkta” och ”falsk” ischias. Falsk ischias hänvisar till smärta som upplevs i ischiasnervens bana, men som inte grundas i diskbråck eller andra liknande skador som pressas mot nerven. Smärtan uppstår i stället exempelvis på grund av muskelskador i ländryggen eller omkringliggande kroppsdelar. Falsk ischias kan vara lika smärtsamt som äkta, men går som tur är ofta enklare och snabbare att behandla.

Det är viktigt att fastställa vad din ischiassmärta grundas i för korrekt behandling. När du besöker oss på Naprapatklinik 018 utreder vi noggrant om du har falsk ischias eller en bakomliggande skada som triggat ischiassmärta, och hjälper dig på rätt sätt.

Bästa sovställningen vid ischias

Sömnen spelar en viktig roll i läkningsprocessen för ischiassmärta. Att hitta den bästa sovställningen vid ischias kan vara avgörande för att minimera smärtan och ge kroppen möjlighet att återhämta sig. Många upplever att smärtan blir värre när ischiasnerven sträcks ut, vilket är bra att tänka på när du försöker hitta en bekväm sovställning. För vissa känns det mycket lättare att ligga ner än att sitta eller stå, andra återhämtar sig bäst genom att sova i en mer upprätt position än normalt. Smärta kan uppstå på olika ställen längst nerven och symptomen skiljer sig mellan individer. Därför är den bästa sovställningen vid ischias helt enkelt den som du tycker är mest bekväm och som ger bäst återhämtning och avlastning.

Så kan vi behandla din ischiassmärta

När du upplever smärta finns hjälp att få hos oss på Naprapatklinik 018. Vi är experter på rygg- och ischiassmärta och undersöker noggrant källan till dina problem.

Beroende på orsaken till din smärta kan vi använda olika behandlingsmetoder för att lindra smärtan och förbättra ditt tillstånd. Det kan inkludera massage och stretching för att minska muskelspänningar, stärkande övningar för att stödja musklerna som omger ischiasnerven eller behandlingar för att lindra ditt eventuella diskbråck. Självklart hjälper vi dig även med råd och övningar för att minska risken för återkommande ischias och smärta.