behandling akupunktur

Akupunktur i Uppsala

Akupunktur (västerländsk) är en behandlingsmetod där tunna sterila engångsnålar sätts på specifika ställen i huden, s.k. akupunkturpunkter. Dessa punkter är belägna i muskler, senor och bindväv. Behandlingen används framför allt om du har ont i muskler eller leder. På kliniken behandlar vi flera olika smärttillstånd med akupunktur, några exempel ländryggsmärta, tennisarmbåge samt huvudvärk. Akupunktur har även en god och avslappnande effekt på spända muskler i nacke och axlar.

Akupunktur används ofta i kombination med annan behandling, som exempelvis träningsövningar, tejpning samt ledbehandling.
Välkommen in till oss på Naparapatklinik018 för professionell rådgivning och behandling av akupunktur.

Utförande av akupunktur på en kund i Uppsala

Hur går akupunkturbehandling till?

Det som händer i kroppen vid en akupunkturbehandling är en påverkan på kroppens nervsystem. En impuls skickas från tunna nerver i behandlingsområdet in till ryggraden och sedan vidare upp till hjärnan. Denna stimulering leder till att hjärnan ökar produktionen av kroppens egna smärtlindrande ämnen, som exempelvis endorfiner, som bidrar till att minska smärta. Dessutom sker en ökad blodcirkulation lokalt där nålen sitter.

Vanligtvis använder vi 5–12 nålar per behandling som får sitta i ca 10–30 min och behandlingen upprepas 1–3 ggr/vecka. Effekten av akupunktur upplevs oftast när behandlingen upprepats vid några tillfällen.

Efter behandlingen kan du känna att musklerna slappnat av och många känner sig även lugnare i sinnet. Vissa kan uppleva trötthet efteråt samt en ömhet i det behandlade området, liknande träningsvärk. Denna ömhet avtar vanligtvis efter 1–3 dagar. Du kan även känna dig yr eller illamående och törstig, oftast efter första tillfället, då är det bra att vila en stund, dricka vatten och få i dig en frukt.

Hur länge har västerländsk akupunktur använts i Sverige?

1984 godkände Socialstyrelsen användning av västerländsk akupunktur som behandlingsmetod för smärta inom svensk sjukvård. För att uppnå en bra effekt av akupunktur sker behandlingen efter en väl genomförd anamnes samt undersökning.

Vi väljer alltid en behandlingsmetod i samråd med dig som patient så att du har möjlighet att tycka till om den rekommenderande metoden.

Vad kostar en akupunkturbehandling?

Behandlingen kostar 750kr för 45 minuter och du bokar den enkelt via vår onlinebokning. Om du är känner dig osäker på om det är rätt behandling för dig så kan du kontakta oss för rådgivning.