Diskbråck är en vanligt förekommande ryggåkomma som kan orsaka stor smärta i flera delar av kroppen. Tillstånden uppstår när någon av diskarna i ryggraden, vilka fungerar som stötdämpare mellan ryggkotorna, buktar ut från sin normala plats. Diskbråck med nervpåverkan ger olika slags smärtor och obehag i kroppen, men du kan också vara helt symptomfri.

Vad är diskbråck?

Mellan ryggradens kotor finns så kallade diskar. Det är tack vare dessa diskar och dess flexibilitet som vi, vanligtvis, kan böja och röra oss smidigt utan smärta. Disken består enkelt förklarat av en vätskefylld kärna och hårdare, skyddande hölje. Bråcket uppstår när höljet buktar ut eller skadas och kärnan börjar läcka ut. Det är först när diskbråcket får nervpåverkan som du får ont, alltså när bråcket börjar påverka omkringliggande vävnad och nerver. Det är också vanligt att ha bråck utan att märka det alls.

Tillståndet uppstår ofta efter en överbelastning, såsom ett för tungt eller snett lyft. Det kan också komma smygande över längre tid. Diskbråck uppstår vanligtvis i 25–50-årsåldern. Faktorer som övervikt och fysiskt arbete/aktiviteter med upprepad belastning på ländryggen ökar risken att drabbas.

Symptom vid diskbråck i nacken

Diskbråck i nacken kan orsaka en rad obehagliga symtom. De som lider av detta tillstånd upplever ofta smärta i nacken som kan stråla ut i axlar, armar och till och med händerna. Diskbråck i nacken kan även resultera i domningar och stickningar längs de drabbade kroppsdelarna, vilket kan vara mycket obehagligt. Som följd av tillståndet är det vanligt att få huvudvärk och stelhet i nacken.

Hur du sover är av stor betydelse när det gäller att hantera diskbråck i nacken. Att välja rätt sovställning vid diskbråck kan nämligen påverka symtomen positivt. Det är viktigt att minska belastningen på de drabbade diskarna och musklerna, och eftersom symptomen skiljer sig från individ till individ är det viktigt att du lyssnar på din egen kropp. Med hjälp av en naprapat kan du hitta de rörelser samt vilo- och sovställningar vid diskbråck som passar din kropp bäst.

Symptom vid diskbråck i ländryggen

Diskbråck i ländryggen (lumbalt bråck), delar vissa symptom med diskbråck i nacken. De som lider av diskbråck i ländryggen upplever ofta smärta som kan stråla ut längs benen och resultera i ischiasbesvär. Ischias kännetecknas ofta av skarp smärta, stickningar och domningar i benen. Även svaghet i benen också förekomma.

Att hitta en lämplig sovställning vid diskbråck i ländryggen är viktigt för att lindra smärtan och obehaget. Att ligga på rygg med böjda knän och eventuellt en kudde under knäna kan hjälpa till att avlasta ryggraden och minska trycket på de påverkade diskarna. Även här är det viktigt att hitta den sovställning som underlättar för just dig, och röra på kroppen så länge det inte triggar mer smärta.

Om du upplever känselnedsättning kring könsorganet samt svårigheter att kontrollera tarm och blåsa i kombination med ryggsmärtor så bör du uppsöka din akutmottagning.

Naprapatklinik 018 behandlar din smärta

Om du misstänker att du drabbats av diskbråck kan du söka hjälp för att fastställa vad din smärta grundas i och hur den kan lättas. Vi på Naprapatklinik 018 är experter på rygg- och nacksmärtor och tar fram en individanpassad plan för att hjälpa dig med just dina besvär. Med hjälp av våra olika behandlingar kan vi lätta dina smärtor och besvär, minska belastningen på den drabbade disken samt hjälpa dig förebygga att bråcket återkommer. Vi arbetar bland annat med akupunktur, ledmobilisering och rehabilitetsträning.