Behandling stötvågsbehandling

Stötvågs­behandling

Hur fungerar stötvågsbehandling?

Stötvågsbehandling kan även kallas tryckvågsbehandling. Behandlingen utförs med hjälp av en apparat som appliceras på smärtområdet, med ett bestämt tryck genereras stötvågor med antal slag mot området.

Syftet med stötvåg är att skapa starka tryckvågor som når ner i vävnaden som behandlas. Dessa tryckvågors huvudsakliga syfte är att leda till smärtminskning, öka aktiviteten på cellnivå, reducera fibrös vävnad samt öka produktionen i området av nödvändiga ämnen för snabbare återhämtning. Stötvågorna har även en antiinflammatorisk effekt och hjälper till i själva läkningsprocessen.

Stötvågsbehandling utförs på patient

Är stötvågsbehandling säkert?

Stötvågsbehandling är en väldokumenterad och beprövad behandlingsform som lämpar sig bäst vid behandling av ben, muskler, senor samt senfästen. Vi integrerar stötvågsbehandling tillsammans med andra behandlingsmoment på vår klinik, exempel på tillstånd som stötvåg har visat sig ha god effekt på är hälsporre, tennisarmbåge, golfarmbåge, trokanterit, hälseneinflammation, benhinneinflammation samt olika inflammatoriska tillstånd i axlar.

Innan vi använder stötvåg så utförs en grundlig undersökning av det smärtande området, sedan ställer vi en diagnos och säkerställer skadans lokalisation. Behandlingen sker oftast liggande på bänken där vi först applicerar kontakgel på området som ska behandlas, sedan startar behandlingen av området med ett visst givet tryck och antal slag. Behandlingen behöver oftast upprepas 3–5 gånger för att ge bestående resultat. Stötvågsbehandling tar ca 10 minuter per tillfälle.

Gör stötvågsbehandling ont?

Stötvåg kan upplevas smärtsamt under behandling, det är oftast avtagande direkt när behandlingen är avslutad. Biverkningar efter en stötvågsbehandling är ovanliga men i vissa fall kan man få ett blåmärke kring området som har behandlats.

Vad kostar en stötvågsbehandling?

Behandlingen kostar 750kr för 45 minuter och är en del av vår naprapatbehandling. I naprapatbehandlingen ingår stötvågor som en del av olika behandlingsmoment. Om du är känner dig osäker på om det är rätt behandling för dig så kan du kontakta oss för rådgivning.