Symptom & behandling av smärta i knä

För att ett knä ska ha en god funktion krävs stabilitet. Denna stabilitet fås via ledbanden samt muskulaturen kring knäleden. Om dessa strukturer blir skadade eller svaga kan smärta uppstå. Symptom som kan tyda på knäproblematik är smärta vid gång på plant underlag, trappgång eller en upplevelse av instabilitet. Detta kan vara några anledningar till att få sitt knä undersökt.

Plötslig knäsmärta

Det är vanligt att en plötslig smärta i knät uppstår vid idrottsaktivitet. Vid vridrörelse av knät kan ligament och ledband, till exempel korsband, skadas och en känsla av instabilitet uppstå. Det är också vanligt att menisken skadas och ger symptom som upphakningar och låsningar i knät.

Främre knäsmärta

Smärta i framsidan av knät kan bero på en överbelastning eller direkt slag mot knäskålen. Denna överbelastning kallas för PFSS och är vanligare hos yngre individer. Smärtorna ökar ofta vid trappgång nerför, huksittande och vid bilkörning.

Hopparknä/jumpers knee

En annan typ av överbelastningsskada kan sitta i knäskålssenan och benämns hopparknä eller jumpers knee. Smärtorna kan komma smygande under aktivitet eller ha plötslig debut efter kraftigare ansträngning. Besväret har liknande symptom vid PFSS, se ovan.

Smärta på utsidan av knät

Löparknä kan vara orsaken till smärta på utsidan av knät. Besväret kan uppkomma vid långvarig och ensidig belastning som till exempel löpning. Löparen upplever ofta svårighet att springa längre distanser och måste ofta avbryta aktiviteten på grund av smärta. Smärtan kan ofta förvärras efter ett träningspass.

Artros i knät

Vid artros i knät kan smärtan lokaliseras till dess insida. Nattlig värk kan uppstå men oftast gör det ont vid belastning. Svullnad kring knäleden kan också förekomma. Stelhet på morgonen eller efter långvarigt sittande är vanligt.

Ring oss eller fyll i formuläret i länken så återkopplar vi så snart vi kan gällande dina knäbesvär.