Laserterapi (LLLT) är en behandling som används på tre olika sätt; för att minska inflammation och svullnad, främja läkning av sår eller djupare vävnad och nerver, samt för att behandla neurologiska sjukdomar och lindra smärta.

Utförande av laserterapi

Användningsområden för behandling med laserterapi

När man behandlar med laser lägger man munstycket (proben) mot huden eller håller den en liten bit ifrån huden. Laserljuset absorberas av vävnaden och ökar bland annat celldelningen i vävnaden vilket påskyndar läkningsprocessen i området. Detta kan vara effektivt för att påskynda läkningen av tex en muskelbristning.

Laser gör även så att kärlen vidgas vilket ger en ökad syretillförsel till vävnaden, som kan användas vid behandling av inflammation i en led. För att ge ett exempel är artros är ett vanligt tillstånd som kan ge upphov till upprepade problem med ledinflammation.

Ett annat vanligt smärttillstånd som kan behandlas med laser är triggerpunkter. En triggerpunkt är ett mycket irriterat och spänt område i en muskel där man också kan känna spända ”knutor” i muskelfibrerna. Laserljuset bidrar till att muskeln kan slappna av och triggerpunkten lättar.

Biverkningarna från laserbehandling

Det är viktigt att behandlingstiden och styrkan anpassas till området som behandlas så att effekten blir så bra som möjligt av behandlingen. Det finns i princip inga rapporter om biverkningar eller negativa effekter i samband med LLLT. Man kan bli trött efter behandlingen och ibland kan smärtan öka efteråt framför allt vid akuta smärttillstånd, för att sedan leda till smärtlindring.

Laser är oftast en helt smärtfri behandlingsform och det känns inget speciellt i området som behandlas, en lokal värmeökning kan ske. Under en laserbehandling ska ögonen skyddas så det är viktigt för den som får behandlingen att blunda om områden nära ögonen behandlas, tex axeln.

Vad kostar en laserbehandling?

Behandlingen kostar 750kr för 45 minuter och är en del av vår naprapatbehandling. Om du är känner dig osäker på om det är rätt behandling för dig så kan du kontakta oss för rådgivning.