Symptom & behandling av ryggsmärta

Smärta och stelhet i ländryggen är något som de flesta drabbas av någon gång i livet. Orsaken till smärtan kan bero på exempelvis statiska eller ensidiga rörelser, tungt arbete och överansträngning. Nedan beskrivs några vanligt förekommande besvär.

Lumbago/ ländryggsmärta

Smärtan kan komma plötsligt i samband med lyft eller vridrörelse men den kan även komma smygande och ha en mer gradvis ökande värk. Smärtan kan exempelvis orsakas av skada på muskel, ligament eller led. En smärta som kommer plötsligt brukar kallas för ryggskott.

Symptom vid lumbago:

• Ont i ryggen, plötsligt eller smygande med stegrande värk
  • Utstrålning till skinkan, ljumsken, låret
  • Minskad rörlighet och stelhet

Möjliga orsaker till lumbago:

• Lyft och kraftfulla rörelser
  • Obekväma arbetsställningar som böjning och vridning
  • Klimatfaktorer (kallt, blött, drag)
  • Tungt fysiskt arbete
  • Rökning

Diskbråck

Diskbråck innebär en utbuktning av disken som orsakas av att en del av den mjuka kärnmassan i disken tränger ut och det bildas ett diskbråck eller en diskbuktning. Diskbråck i ländryggen kan ge en lokal smärta i området samt stelhet. Ett diskbråck kan också trycka på nerver och andra närliggande strukturer, vilket i sin tur kan leda till en utstrålande smärta i ett eller båda benen och i sätesmuskulaturen. Andra symptom kan vara domningar och stickningar i ben och fot. En känsla av svaghet och nedsatt känsel kan uppstå i benen. Smärtan kan vara mycket besvärande och påverka nattsömnen.

Det är vanligt att ett diskbråck uppstår utan någon specifikt utlösande händelse och det kan vara svårt att peka ut speciella riskfaktorer. Däremot kan det finnas samband med nedanstående exempel:

• Rökning
  • Upprepade böjningar och vridningar av kroppen
  • Övervikt
  • Långvarigt sittande

Ischias

Ett diskbråck kan påverka närliggande strukturer till exempel nervrötter, som kan leda till utstrålande smärta i ett eller båda benen. Allmänt kallas denna typ av smärtlokalisation för ischias. Det finns även en muskulär orsak till symptomet som benämns piriformissyndrom och ger ischiasliknande känsla i benet.

Orsaken till ischias är irritation och inflammation av ischiasnerven till följd av exempelvis ett diskbråck. Diskbråcket trycker på och irriterar nerven vilket kan göra att den svullnar upp. Smärtan kan sitta i sätesmusklerna, låret, underbenet och foten. Vanliga symptom är värk i benet, pirrningar/ domningar, belastningssmärta, svaghetskänsla i benen och nattlig värk.

Bröstrygg

Bröstryggen består av tolv kotor och är området mellan nacken och ländryggen. Eftersom bröstryggen har en mycket stabil konstruktion är mjukdelsskador i området ovanligt, däremot kan statisk och långvarig belastning orsaka spänningar i muskulaturen.

Lokal punktsmärta med eller utan strålande värk kan förekomma vid spänningar och leddysfunktioner i detta område. Långvariga besvär i bröstryggen kan även orsaka spänningshuvudvärk.

Vid minskad rörelse i revbenens leder kan en upplevelse av tungandning och värk förekomma.

När ska jag söka vård?

Du ska söka vård direkt på vårdcentral eller akutmottagning om du upplever:

• Svårigheter att kontrollera urinen och avföringen
  • Förlamning i exempelvis benet
  • Förändrad känsel i underliv och insida lår

Maila oss via formuläret i länken eller ring och konsultera oss idag.