Symptom & behandling av smärta i foten

Smärta i foten kan vara besvärande. Olika anledningar till smärtan kan vara nervinklämning, svag muskulatur, eller överansträngningar i fotens och/eller vadens muskulatur och senor.

Hälsporre/Plantar fasciit

Detta besvär kan orsaka en stark smärta under eller på insidan av hälen och beror på en överbelastning av senplattan i hålfoten. Orsaken kan vara att stå och gå på hårt underlag eller användning av felaktiga skor.

Med tiden kan överbelastningen av senan göra så att kroppen bildar ett kalkutskott under hälen, det vi kallar hälsporre. Det är inte kalkutskottet i sig som ger smärtan utan irritationen av senan. Smärtan känns framförallt vid det första stegen du tar på morgonen samt efter vila. I enklare fall förekommer smärtan endast i början av en aktivitet och återkommer efter att den slutförts.

Hälseneinflammation/Akillestendinit

En smärtproblematik i hälsenan kan lokaliseras till baksidan av hälen och beror på en överbelastning av senan. Orsaken kan vara ensidig träning, ökad träningsdos, för trånga eller felaktiga skor.

Det är vanligt att uppleva smärta och stelhet framförallt på morgonen samt vid aktivitet. I enklare fall förekommer smärtan endast i början av en aktivitet och återkommer efter att den slutförts. Ibland kan man se en svullnad och rodnad över senan. I vissa fall kan en inflammation i den underliggande slemsäcken uppstå.

Fatpad syndrom/uttrampad hälkudde

Uppstår oftast av kraftigt våld mot hälen. Att plötsligt belasta hälen med kroppsvikten genom exempelvis hopp eller liknande kan resultera i att hälkudden som sitter under hälbenet tar skada. Långvarig felaktig belastning kan också vara orsaken. Smärtan kan lokaliseras under hälen eller på dess in- eller utsida.

Mortons neurinom – Nervinklämning

Smärta i främre delen av foten kan bero på Mortons syndrom. Den orsakas av att en nerv under en längre tid kläms mellan två av framfotens ben. Inklämningen kan ge upphov till en förtjockning av nerven, ett så kallat neurinom. Mortons syndrom kan förekomma i alla åldrar. Smärtan sitter i främre delen av foten och ut mot tårna och provoceras vid gång och stående. Trånga skor eller till exempel pjäxor kan förvärra besväret.

Kontakta oss idag för konsultation av dina besvär.