Symptom & behandling av smärta i axel

Axeln är en komplex led som ska kunna röra sig i ett stort rörelseomfång. Detta ställer höga krav på att det finns en god funktion i muskulatur och senor kring axeln. Dessa strukturer fungerar som stabilisatorer men ska även kunna utveckla styrka och kraft i ytterlägen, som exempelvis kan ses hos handbollsspelare.

Primärt impingement

Primärt impingement orsakas av degeneration eller inflammation i mjukdelarna kring axeln. Det innefattar skadade och försvagade muskler och senor som kan ske till följd av hög belastning och rörelser ovanför axelhöjd. En annan orsak till smärta i området kan också vara muskelbristning. Risken ökar vid stigande ålder.

Sekundärt impingement

Sekundärt impingement drabbar den som har en instabilitet i ledkapseln kring axelleden eller svaghet i kringliggande muskulatur. Detta är vanligare hos kastidrottare samt yngre individer.

Symtom:

• Smärta på utsidan av axeln samt på framsidan av axeln
  • Svårighet att ligga på sidan
  • Smärtsamt att lyfta armen framåt och utåt sidan
  • Ökad smärta vid påklädning eller att kamma håret

Artros i axeln

Artros uppkommer oftast med en smygande värk. Det kan vara svårt att lyfta armen och att ligga på den drabbade sidan. Ett senare symptom kan vara värk nattetid. Liksom all form av artros ökar risken vid stigande ålder.

Frozen shoulder/Adhesiv kapsulit

Detta tillstånd debuterar vanligen hos personer över 40 år. Smärta och stelhet uppkommer successivt i axeln. Ofta har dessa patienter svårt att lyfta armen utåt sidan och efterhand kan patienten uppleva stora svårigheter i vardagliga moment, som att stoppa plånboken i bakfickan eller att klä på sig.

Kontakta oss idag för tidsbokning eller konsultation.