Nacke

Nackspärr/Torticollis
Nackspärr innebär att muskulaturen i nacken plötsligt krampar, det gör ont och du blir stel i nacken. Krampen och smärtan gör att det blir svårt att röra på huvudet. Vanligtvis är ena hållet svårare. Besvären har ofta ett samband med en hastig rörelse eller att du vaknar upp med smärtan och stelheten. Problemet behandlas effektivt med naprapatbehandling. När rörligheten är återställd kan vidare undersökning utföras för att ta reda på bakomliggande orsak till smärtan. Ofta kan arbetssituationen relateras till problematiken men likaväl rörelsemönster hos den drabbade personen. Detta kan bland annat korrigeras med hjälp av ett rehabiliteringsupplägg.

Diskbråck i nacken
Nacksmärta som orsakas av diskbråck är ett vanligt problem. Smärtan kan vara mycket besvärande och påverka nattsömnen.
Diskbråck innebär en utbuktning av disken som orsakas av att en del av den mjuka kärnmassan i disken tränger ut och det bildas ett diskbråck eller en diskbuktning.
Diskbråck i halsryggen kan trycka på såväl ryggmärg som nervrötter. Vid tryck på nervrötterna kan det orsaka en utstrålande värk i armarna samt nacksmärta. Smärtan utgår ofta från nacken och strålar ner i armen och ut i handen.

Du bör söka vård direkt på en vårdcentral eller akutmottagning om du
• Plötsligt får kraftig, ihållande nackhuvudvärk
• Har feber samtidigt som man har ont och är stel i nacken
• Har ont i nacken och axlarna efter en olycka.

Spänningshuvudvärk
Vanligaste formen av huvudvärk kallas för spänningshuvudvärk. Orsaken är oftast spänd muskulatur till följd av stress, trötthet men även känslomässiga påfrestningar kan vara en utlösande faktor. Om man har spänningshuvudvärk mer än 15 dagar i månaden under en 6 månaders period eller mer kallas det för kronisk spänningshuvudvärk.
Smärtan behandlas dagligen hos naprapat med goda resultat. Det är även viktigt att den drabbade får reda på orsaken till smärtan för att förebygga återfall.

Nacksmärta
Att få smärta i nacken och axlarna är vanligt och något som de flesta drabbas av någon gång.
Den kan bero på stelhet i muskulaturen efter längre tids sittande eller statiskt arbete. Stress och oro kan också ge spända muskler som i sin tur ger smärta. Värken kan komma från triggerpunkter i musklerna som behandlas effektivt med naprapatbehandling.