Bäcken

Överbelastning

Muskulaturen i sätet kan vid nedsatt styrka, statiskt arbete eller långvarigt stillasittande bli överbelastat. Detta kan leda till smärta i sätesregionen samt med utstrålning i baksida lår. Detta kan leda till en så kallad falsk ischias


Falsk ischias/piriformissyndrom

Spända muskler i sätesregionen kan ge ett tryck på ischiasnerven och detta kallas för piriformissyndrom. Besväret ger en ischiasliknande känsla i benet.

Övriga orsaker kan vara:

  • Triggerpunkter
  • Felaktiga skor
  • Stillasittande
  • Svaghet i sätesmusklerna
  • Plånbok i bakfickan vid bilkörning

Graviditet

Bäckenproblematik är vanligt förekommande hos kvinnor under samt efter graviditet. Smärtorna kan både sitta på baksidan och på framsidan av bäckenet. Smärtorna kan orsakas av foglossning men kan också bero på spända i muskler i området. Spänningarna kan i sin tur leda till något som kallas för piriformissyndrom.


Svag/ överansträngd muskulatur i bäckenet

Muskulaturen i sätet kan vid nedsatt styrka, statiskt arbete eller långvarigt stillasittande bli överbelastad. Detta kan leda till smärta och trötthet i sätesregionen. Ibland kan smärtan också stråla ner i baksidan av låret.


Muskelbristning i ljumsken

En bristning i muskulaturen på lårets insida uppstår oftast vid en kraftig rörelse av höften och brukar upplevas som att det ”hugger till” i ljumsken eller på insidan av låret. Upprepade kraftiga ansträngningar av höften som till exempel skridskoåkning, kan leda mindre bristningar i området. Oftast ökar smärtan vid fortsatt ansträngning och kan kvarstå efteråt.

Muskelbristningar kan även uppstå i övrig muskulatur i låret. Det är vanligt att en bristning i baksida lår uppstår hos sprintlöpare, fotbollsspelare och andra som utför hårt och snabbt muskelarbete. Bristning i framsidan av låret kan uppstå vid till exempel vristskott hos fotbollsspelare.